söndag 1 maj 2011

Känn ingen sorg för oss Anders Borg, för Sossarna styr i Göteborg!

Sitter på en bänk på Götaplatsen och lyssnar på Första Majfirandets första talare, Johan Buser från SSU. Härligt, bra tal av en engagerad kille! Det här bådar gott inför framtiden. 


Nyss vandrarde nästan 1700 personer in här på Götaplatsen. Är det få, eller många? Ingen aning. Det är faktiskt första gången på över tjugo år som jag sitter här bland mina partikamrater på första maj. Det känns härligt och soligt skönt, och nog verkar det ganska fullt. Många förväntansfulla både äldre och yngre...
Och nu kommer Paggan! Idolstatusen gör att han möts av ett stort jubel när kliver upp i talarstolen. Han är nånting mer än en vanlig Sosse, vad nu det förresten är.... Han talar med ett skönt flyt, lätt att lyssna på och lätt att ta till sig det han säger. Som vanligt en personlig blandning av humor och allvar, och om de viktigast frågorna. Bla undrar han om Moderaterna vill skära ner på kulturen för att kulturen är marknadens motsats, och om hur vi nu upplever en högkonjuktur tillsammans med rekordhög arbetslöshet och arbetskraftsbrist samtidigt.
Och när han talar syns han i alla fall litegrann ovanför talarstolskanten...

Nu har jag varit politiskt aktiv i ett halvår. Redan har jag förvandlats och blivit en del av systemet. Det är en märklig känsla, hur fort man kan förändras. Förra året, då jag var på första majfirandet i Kungälv tyckte jag det var omodernt, trist och töntigt att stå där tillsammans med okända människor och sjunga Internationalen, och med händerna i vädret... Nu idag i solens sken, först i Kungälv och nu på Götaplatsen känns det bara härligt och högtidligt.
Livet är bra märkligt...



Andra progressiva bloggar på Netroots

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar