tisdag 1 maj 2012

"Vi vill inte sänka människors pris. Vi vill höja människors värde!"

Från att för några år sedan inte ha firat första maj alls, har jag nu gått till att bli en riktig "första maj-nörd". Vad kan man annars kalla oss inbitna som är så promenadsugna att vi inte nöjer oss med ett demonstrationståg på första maj utan klämmer in två stycken. Kul förstås, men också intensivt.

                                           foto: Glenn Ljunggren
Dagen började med tal av bla Kenneth G Forslund, Kungälvs egen Riksdagsman och Ulrica Brogren från Kungälvs S-kvinnor. Därefter en tur in till Göteborg för att höra Stefan Löfvens jungfrutal på Götaplatsen.
På vägen dit marscherade jag under fanan för Socialdemokrater för tro och solidaritet. Ett underbart gäng!

Nånstans där, längst fram i mitten står han.15000 personer var vi på Götaplatsen. Stolta och glada och med knallröda rosor i händerna, fick vi lyssna till hans engagerade tal. Jag gillade det skarpt. Stefan är ingen traditionell talare som trollbinder sin publik med utstrålning, istället var talet både innehållsrikt och varierat. Mina farhågor om "Messias-stämning", kom på skam. Det känns att det är på riktigt den här gången!
Och dagen till ära svalkade jag mig med röd Ramlösa!



 Ulf Bjereld har också skrivit om Stefan Löfvens tal i Göteborg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar