Gärna kärleksfull kritik, men sluta söka fel och brister!
Det är konstigt vad man ändrar sig. Hela livet, hela tiden. När jag började intressera mig för politik, inte alltför länge sedan, så tyckte jag mycket var tokigt och fel inom partiet. Det är det fortfarande, och det kommer det säkert också att förbli. Inom netroots, Socialdemokraternas eget bloggnätverk hittade jag då några partivänner, som bloggade och som själva kallade sig kärleksfulla kritiker. Mot deras texter kunde jag väga och bekräfta mina egna tankar och idéer. En fantastisk tillgång! Jäpp, en kärleksfull kritiker, det skulle jag vara! Fram tills nu.Igår anserade Stefan Löfven sin affärsplan för Sverige. Och plötsligt ondgjorde sig alla över ordvalet. Min första tanke var-vad är det för fel på det? Att arbeta med en långsiktig strategi och målinriktat låter väl proffsigt? Detta innebär enligt kritikerna att man likställer Sverige med ett företag. Och det anses inte gå ihop med den Socialdemokratiska ideologin. Men välkommen till verkligheten säger jag då. Hela världen är en marknad där allt ska säljas och köpas. Och det handlar inte om att vi väljare ska köpas, som många tex Ulf Bjereld, påstår i sin kritik, utan att det ska gå bra för oss som bor i Sverige!
Expressens putslustiga avslöjande artikel som gör narr av Stefan Löfvéns strävan att ta näringslivets villkor på allvar, sprids nu av partivänner på facebook med ett "höhö, lite kul är det allt". Det är inte kul utan bara sorgligt. Var finns viljan att hjälpa det parti som finns i våra hjärtan? Var finns engagemanget att fokusera på sakfrågorna? Hjälper vår kritik någon, mer än våra politiska motståndare? De frågorna måste få ställas.
Johan Westerholm, Peter Högberg mfl har också skrivit om affärsplanen på netroots och Ulf Bjereld skriver om den i dagens arena.
bild: http://hemimammashetsiga.wordpress.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar