onsdag 30 mars 2011

...och vem läser din blogg, då?

I höstas fick jag en fråga på facebook om jag bloggar? Jag svarade: "Nej, jag har fullt upp med att läsa alla andras! Och det var sant. Jag ägnade många timmar på nätet och jag fascinerades över alla dessa bloggar som jag upptäckte, en efter en.
Efter ett tag såg jag sambandet. Netroots! Många bloggare var med i detta nätverk med över 700 bloggar. Alla olika, men alla progressiva med en vilja att få till en samhällsförändring.

Netroots är en socialdemokratisk gräsrotsrörelse. Det står öppet för vem som helst att vara med. Du kan skriva ofta eller sällan. Du kan skriva om din vardag, partipolitik eller din syn på aktuella händelser. Det enda som krävs är att du vill delta i det offentliga politiska samtalet. Vi läser varandras bloggar, några läses mer än andras och innehållet snappas upp av journalister. På så sätt kan bloggandet aktivt påverka nyhetsrapporteringen, både med nya fakta och med nya infallsvinklar på aktuella händelser.

På helgens S-kongress omnämndes netroots flera gånger från talarstolen, och det visar på det stora intresse som finns inom socialdemokratin för de diskussioner som förs via sociala medier. Hur bloggosfären fungerar och påverkar är inte helt enkelt att förklara. Det är på det området jag själv fortfarande går i skola...

I Sosse.tv intervjuas en av Netroots mest lästa bloggare Johan Westerholm av Staffan Lindström, även han en flitig netrootsbloggare. Johan berättar bla hur bloggare har påverkat valberedningen under processen att välja partiledare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar